Zobacz emocje
Z radością informujemy, że szkoła Państwa dziecka bierze udział w ogólnopolskim programie #ZobaczEmocje, którego celem jest wspieranie zdrowia psychicznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży.
W ramach programu udostępniamy bezpłatną platformę e-learningową, z której mogą korzystać również rodzice i opiekunowie. Znajdą tam Państwo: materiały psychoedukacyjne, krótkie nagrania, praktyczne wskazówki, które pomogą jeszcze lepiej wspierać dzieci w codziennym funkcjonowaniu – w domu, szkole i w relacjach.
Aby uzyskać dostęp, wystarczy się zarejestrować, korzystając z tego linku: https://zobaczemocje.pl/
Serdecznie zachęcamy do skorzystania – wspólnie możemy budować środowisko, w którym emocje dziecka są ważne i zauważone.

Szkoła międzypokoleniowa

S. Bożek, Zajęcia z seniorami
Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Stobnie miała zaszczyt wziąć udział w ogólnopolskim konkursie „Szkoła międzypokoleniowa”, którego celem było rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród seniorów oraz promowanie współpracy międzypokoleniowej. Projekt ten był wyjątkową okazją do wymiany doświadczeń między uczniami a osobami starszymi, a także do budowania pozytywnych relacji opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Główne założenia projektu: Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w szkolenia seniorów z zakresu obsługi technologii i bezpieczeństwa w Internecie.
Rozwój kompetencji cyfrowych zarówno u uczniów, jak i seniorów.
Promowanie wartości współpracy międzypokoleniowej w środowisku szkolnym.
Kształtowanie odpowiedzialnych postaw wśród młodzieży i ich uwrażliwienie na potrzeby starszego pokolenia. Przygotowania do projektu Realizacja projektu rozpoczęła się od zajęć wprowadzających dla uczniów, które miały na celu przygotowanie ich do pracy z seniorami. W trakcie tych spotkań dowiedzieliśmy się, jakie wyzwania mogą się pojawić w pracy z osobami starszymi oraz jak w sposób zrozumiały i cierpliwy przekazywać im wiedzę. Zostały przeprowadzone krótkie warsztaty – podczas dwóch zajęć informatyki, podczas których ćwiczyliśmy umiejętność tłumaczenia prostych zagadnień technologicznych, takich jak obsługa telefonu, komputera czy przeglądarki internetowej. Ponadto uczniowie zostali zapoznani szczegółowo z tematyką modułów szkoleń. Ważnym elementem przygotowań było również opracowanie materiałów dydaktycznych, które miały pomóc seniorom w przyswajaniu wiedzy. W tym celu korzystaliśmy z materiałów dostarczonych przez organizatora konkursu. Przebieg warsztatów międzypokoleniowych Warsztaty odbywały się od 7- 24.03.2025r. i były prowadzone w szkolnej pracowni komputerowej. W spotkaniach uczestniczyli uczniowie klas VIII pod nadzorem nauczycieli (lider + nauczyciel), a także seniorzy z naszej miejscowości. W zajęciach uczestniczyło 10 seniorów oraz 10 uczniów klasy VIII. Każde zajęcia miały określony temat przewodni, który był realizowany w przystępnej formie: Zajęcia 0 – Międzypokoleniowo, czyli jak? (7, 14.02.2025) Wprowadzenie dla uczniów: omówienie wyzwań w pracy z seniorami, ćwiczenie sposobów przekazywania wiedzy, uwrażliwienie na potrzeby osób starszych. Zapoznanie z tematami szkoleń. Zajęcia 1, 2 – Pierwsze kroki z technologią, Podstawy bezpieczeństwa w Internecie (07.03.2025) Cel: Pomoc seniorom w pierwszym kontakcie z technologią. Przekazanie podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z internetu. Tematyka: obsługa komputera, zakładanie e-maila, korzystanie z komunikatorów internetowych, tworzenie silnych haseł, aktualizacje oprogramowania, zagrożenia związane z nieznanymi wiadomościami e-mail. Forma: Indywidualna praca uczniów z seniorami, wspólne ćwiczenia na komputerach i smartfonach. Uczniowie pomagali seniorom tworzyć bezpieczne hasła i tłumaczyli, jak działają programy antywirusowe. Zajęcia 3, 4 – Rozrywka w Internecie, Internet jako codzienne wsparcie (14.03.2025) Cel: Zapoznanie seniorów z różnymi formami rozrywki dostępnej w internecie. Praktyczne zastosowanie internetu w codziennym życiu seniorów. Tematyka: YouTube, audiobooki, gry, oglądanie filmów, zakupy online, korzystanie z aplikacji: mObywatel, e-recepty, Profil Zaufany. Seniorzy ćwiczyli logowanie się do różnych platform. Reakcje seniorów były entuzjastyczne – wielu z nich było zaskoczonych, jak wiele ciekawych rzeczy można znaleźć w sieci! Zajęcia 5, 6 – Phishing i metoda „na wnuczka”, Oszustwa w Internecie (24.03.2025) Cel: Przeciwdziałanie oszustwom internetowym i telefonicznym. Nauka identyfikowania fałszywych ofert, zbiórek i loterii. Tematyka: rozpoznawanie oszustw, fałszywych e-maili, SMS-ów i wiadomości od „fałszywego wnuczka”, jak sprawdzić wiarygodność strony internetowej, jak unikać podejrzanych ogłoszeń. Seniorzy chętnie dzielili się własnymi doświadczeniami i pytali, jak uniknąć różnych zagrożeń. Efekty i refleksje Seniorzy zdobyli cenne umiejętności – wielu z nich zaczęło samodzielnie korzystać z internetu, co było dla nich dużym krokiem w stronę cyfrowej samodzielności. Uczniowie rozwinęli kompetencje społeczne – nauczyli się cierpliwości, uważnego słuchania i wyjaśniania trudnych tematów w przystępny sposób. Zacieśniły się więzi międzypokoleniowe – seniorzy docenili zaangażowanie młodzieży, a uczniowie zobaczyli, jak wartościowa jest ich wiedza i pomoc. Atmosfera była przyjazna – podczas spotkań dostępne były kawa, herbata oraz domowe ciasto, co sprawiało, że seniorzy czuli się swobodnie. Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy dyplom za udział w warsztatach, co zostało przyjęte z dużym entuzjazmem i wzruszeniem – był to piękny gest podkreślający wartość ich zaangażowania i odwagi w zdobywaniu nowych umiejętności. Podsumowanie Projekt był niezwykłym doświadczeniem. Pokazał, że współpraca przynosi korzyści i że warto angażować się w inicjatywy, które łączą ludzi. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza pomoże seniorom w codziennym korzystaniu z internetu i zwiększy ich bezpieczeństwo w sieci. Jesteśmy również dumni z zaangażowania uczniów i nauczycieli, którzy poświęcili czas, aby pomóc osobom starszym.
Zmieniam postawę ciała aktywnie, kiedy do sportu podchodzę pozytywnie
Program „Zmieniam postawę ciała aktywnie, kiedy do sportu podchodzę pozytywnie” to zajęcia sportowe dla uczniów szkół podstawowych z elementami gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej poprzez realizację dodatkowych zajęć rekreacyjno-sportowych, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń korekcyjnych i kompensacyjnych. Projekt ma zachęcać dzieci i młodzież do regularnej aktywności fizycznej, jak również kształtować podstawowe nawyki ruchowe związane z prawidłową postawą ciała.

OK. RUCH!
Projekt „Ok.RUCH!” zakłada organizację i prowadzenie systematycznych, pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dziewcząt, uczennic kl 7-8, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych – jako grupy najbardziej zagrożonej otyłością i zwolnieniami z zajęć wf. Zajęcia będą uzupełnieniem obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole i będą ukierunkowane na rozwijanie podstawowych cech motorycznych. Zajęcia będą prowadzone w różnorodnych, nowoczesnych i atrakcyjnych formach, aby zachęcić do uczestnictwa jak najwięcej dziewcząt, które mają problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała oraz chcą poprawić swoją sprawność fizyczną. Będą się one odbywać na różnych obiektach sportowych, zachęcając uczestników projektu do wyboru preferowanej formy aktywności fizycznej, zgodnie z zainteresowaniami i indywidualnymi predyspozycjami. Realizowane w ramach projektu zajęcia ruchowe będą miały charakter zajęć ogólnorozwojowych i prowadzone będą w dwóch blokach: o Blok I – fitness – zajęcia grupowe (np. low-impact, hight-low, body-ball, step, stretching, pilates, itp.) o Blok II – zajęcia w terenie (np. nordic-walking, marszobiegi, biegi, atletyka terenowa itp.).

Aktywna szkoła
Aktywna Szkoła to program stworzony z myślą o realizacji strategicznego celu w obszarze kultury fizycznej – Aktywne i zdrowe społeczeństwo. Program ten to kompleksowe wsparcie aktywności fizycznej skierowane w szczególności do dzieci i młodzieży, ale także do osób dorosłych. Dzięki optymalnemu wykorzystaniu przyszkolnej i samorządowej infrastruktury sportowej oraz zapewnieniu profesjonalnego wsparcia trenerskiego umożliwiamy aktywizację społeczeństwa na poziomie lokalnym. Aktywny do Kwadratu to ciekawe treningi z wykwalifikowaną kadrą, podczas których uczniowie zyskują szansę na: rozwijanie swoich pasji i umiejętności, dbanie o sprawność fizyczną i zdrowie, zacieśnianie relacji z rówieśnikami, alternatywną i aktywną formę spędzania wolnego czasu, budowanie kompetencji w zakresie pracy w grupie, organizacji czasu, działania zespołowego, redukcję stresu oraz agresji poprzez sport, budowanie poczucia własnej wartości i sprawczości.

Szkoła z mediacjami
Jeden z filarów programu Szkoła przyjazna uczniom. Mediacje szkolne, które stanowią narzędzie do rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i wspierający rozwój kompetencji społecznych uczniów. Szkoły, które chcą zaangażować się w ten obszar, powinny:
wprowadzić szkolny program mediacji z udziałem zarówno wykwalifikowanych mediatorów, jak i mediatorów rówieśniczych – uczniów przeszkolonych do rozwiązywania konfliktów wśród rówieśników. Organizować regularne warsztaty i szkolenia z zakresu mediacji oraz komunikacji dla uczniów i nauczycieli, aby rozwijać umiejętności rozwiązywania konfliktów. Promować ideę mediacji jako pierwszej linii rozwiązania sporów, stawiając na dialog, zrozumienie i kompromis w każdej sytuacji konfliktowej.

Fot. Logo programu
Szkoła z ocenianiem kształtującym
Szkoły, które promują ocenianie kształtujące, są kluczowymi partnerami programu Szkoła przyjazna uczniom. Ocena kształtująca wspiera proces uczenia się, zamiast jedynie podsumowywać zdobyte umiejętności. Aby wziąć udział w tym zakresie, szkoły powinny:
wprowadzić system oceniania, który koncentruje się na bieżącym informowaniu uczniów o ich postępach poprzez udzielanie regularnej i szczegółowej informacji zwrotnej na temat postępów ucznia, z naciskiem na rozwijanie jego umiejętności. Zachęcać uczniów do samooceny i refleksji nad własnym procesem uczenia się, co pozwala na lepsze zrozumienie swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju.
Zapewnić nauczycielom szkolenia z zakresu oceniania kształtującego.
Promować indywidualne podejście do ucznia, uwzględniając jego mocne strony oraz obszary do rozwoju.
Zmniejszyć znaczenie ocen liczbowych na rzecz opisowej informacji zwrotnej, która lepiej wspiera proces uczenia się.

Fot. Logo programu- Szkoła z ocenianiem kształtującym
Ogólnopolski Program Świadomość Procentuje
swiadomoscprocentuje.pl
Program ten jest jest odpowiedzią na aktualne potrzeby w zakresie rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży. Celem programu jest kompleksowy rozwój mentalny dzieci i młodzieży przy równoczesnym stworzeniu przestrzeni dla rodziców i nauczycieli. Przez udział w programie każde dziecko dowie się, jak rozwinąć w sobie wszystko to, co najlepsze – wiarę w siebie, swój potencjał, marzenia i swoje możliwości.

Pozytywna Dyscyplina

Fot. Logo Pozytywna Dyscyplina
Metoda ta uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych w zachęcający dla dzieci i dorosłych, pełen szacunku sposób. Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność, a także poczuć, że są ważne w rodzinie i społeczności. Zaprasza dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne i kompetentne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii.
Program profilaktyczny Godzina dla młodych głów

Fot. Plakat promocyjny
Program profilaktyczny „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży, a także nauczycieli i nauczycielek w działaniach z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego, które będą prowadzone podczas roku szkolnego według ośmiu opracowanych scenariuszy.
Kampania UNICEF Chile One shot is enough
Kampania UNICEF Chile One shot is enough zwraca problem na cyebrbullying. W jej ramach zaprezentowano m. in. trzy niezwykle wymowne fotografie – egzekucje: Grubaska (ang. Fatty), Kujon (ang. Nerd), Słabeusz (ang. Weak). Na każdej z nich jest też jakiś świadek wydarzenia, który nie reaguje, po prostu idzie dalej. Kampania zachęca dzieci do mądrego korzystania ze swojego smartfona.

Porozumienie bez Przemocy (NVC)
Porozumienie bez Przemocy (NVC) to metoda komunikacji. Metoda, która umożliwia nawiązanie kontaktu opartego na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, co w efekcie zaspakaja potrzeby rozmówców w sposób pokojowy – stąd w nazwie słowa bez przemocy. Celem NVC jest stworzenie wysokiej jakości kontaktu z innymi ludźmi i z sobą samym.

Program „Projekt Twoje dane Twoja Sprawa
To(działa)My!
„TO (działa)MY!” – UNICEF – to projekt edukacyjno-społeczny UNICEF Polska i Fundacji Santander Bank Polska. „TO (działa)MY!” jest innowacyjną propozycją skierowaną do wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami, począwszy od 4 klasy szkoły podstawowej. Projekt jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę podejmowania inicjatyw, które mają na celu inspirowanie dzieci i młodzieży do działania wykraczającego poza ramy tradycyjnej edukacji. Jest szansą dla uczniów na rozwijanie umiejętności i kompetencji niezbędnych we współczesnym świecie. Tworzy dla młodych ludzi przestrzeń do działania w obszarach dla nich ważnych i interesujących. Proponowane tematy są szerokie i dają duże możliwości do działania: ekologia, zdrowie i sport oraz edukacja i rozrywka.
W naszej szkole w ramach projektu „TO (działa)MY!” wzięły udział dwie kreatywne i pełne entuzjazmu klasy siódme. Zadaniem było stworzenie programu, pod okiem szkolnego koordynatora, w wybranym przez siebie obszarze tematycznym. Nasi uczniowie postanowili postawić na edukację i rozrywkę! Podczas zajęć plastycznych zrodziły się bardzo interesujące pomysły z efektów, których skorzystała cała społeczność szkolna i przedszkolna. Uczniowie zwrócili uwagę na połączenie ekologii z działaniami plastycznymi. Powstały instrumenty z materiałów recyklingowych, uczniowie klas młodszych oraz przedszkolaki pod okiem koleżanek i kolegów z klas starszych uczestniczyli w warsztatach recyklingu (powstały ciekawe i kreatywne zabawki), moda recyklingowa, quizy z nagrodami. Śmiało można stwierdzić, że jest to Projekt od uczniów dla uczniów… i nie tylko. Efekty pracy uczniowskiej można zobaczyć w galerii.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Zabawa Sztuką
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” odnosi się do świata sztuki, w kontekście sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.).
Głównym celem projektu jest propagowanie sztuki przez zabawę w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Powyższe działania mają wpływ na:
– rozwijanie postawy twórczej dzieci tj. kreatywności, innowacyjności (twórcze działania plastyczne)
– kształtowanie orientacji przestrzennej,
– rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
– doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
– wspomaganie rozwoju dzieci,
– budowanie więzi w grupie,
– rozwijanie wiary we własne możliwości,
– kształtowanie postawy proekologicznej,
– współpraca z środowiskiem lokalnym.
Realizacja projektu polega na tym, że nauczyciel koordynujący projekt wybiera co najmniej 5 zadań wskazanych na liście organizatora projektu i realizuje je w taki sposób by każdy uczeń mógł się zaangażować w jego wykonanie. Działania dzieci będą polegały na samodzielnej działalności twórczej poprzez zabawę oraz udział w akcjach kształtujących i propagujących postawy proekologiczne i charytatywne.
Projekt został objęty patronatem przez:
- Ministra Edukacji i Nauki,
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- Rzecznika Praw Dziecka Mikołaja Pawlaka,
- Marszałka Województwa Śląskiego – Jakuba Chełstowskiego,
- Sztuka dla dzieci,
- Bliżej Przedszkola,
- Froebel.pl

Program Akademia Dojrzewania
Akademia Dojrzewania Lactacyd® to program skierowany do dziewcząt wkraczających w okres dojrzewania.

Bieg po zdrowie
„Bieg po zdrowie” to program edukacji antynikotynowej. Odbiorcami programu są uczniowie klasy IV. Celem projektu edukacyjnego „Bieg po zdrowie” jest zwiększenie wiedzy na temat szkodliwości palenia tytoniu oraz zapobieganie lub opóźnianie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży.

Trzymaj Formę!
Projekt adresowany do uczniów klas V-VIII. Celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin, poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.

Nie pal przy mnie proszę
Program stanowi drugie ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej, adresowany dla uczniów klas I-III.
Cel główny programu to zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu.
Cele szczegółowe: kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za zdrowie własne i swoich bliskich; uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia; usystematyzowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia; kształtowanie u dzieci postaw asertywnych, w sytuacji, gdy narażone są na bierne palenie.
Zdrowo jem, więcej wiem
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Projekt jest realizowany w klasach I-III.
