Godziny pracy przedszkola:

od poniedziałku do piątku- 6.30-16.30

Zatwierdzony okres przerwy wakacyjnej:

01.08.-31.08.2024r.

PRZEDSZKOLNE PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA

PODRĘCZNIKI

MATERIAŁY EDUKACYJNE

Materiały edukacyjne do pobrania dla dzieci:


RODZICU POCZYTAJ

Kreatywność często określana jest jako talent, zdolność do tworzenia czegoś z niczego, wychodzenie w swoich działaniach poza schematy, to pewnego rodzaju innowacyjność w myśleniu. Bycie twórczym pozwala nam na dostosowanie i reagowanie na szybko zmieniający się świat. Jak więc pomóc dziecku w rozwoju jego kreatywności?

  1. Nie podsuwaj gotowych rozwiązań. Pozwól swojemu dziecku próbować nowych rzeczy, mylić się, samemu dochodzić do istoty problemu. Niech samo tworzy świat!
  2. Pozwalaj zadawać pytania i sam je zadawaj. Stanowią one bowiem początek kreatywnego myślenia. Ich umiejętne zadawanie ułatwia znalezienie poszukiwanej odpowiedzi. Pytania są wyrazem ciekawości otaczającego nas świata lub problemu. Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko rozwijało twórcze myślenie, zadawaj nietypowe pytania, np.: jak pachnie róża? jak dużo smaków ma sałatka warzywna?
  3. Czytaj. Każdy z nas wie, że obrazy podsuwane przez telewizję nie pobudzają wyobraźni. Z kolei czytane przez nas bajki, jak najbardziej. To oczywiste, często jednak w nawale codziennych zajęć zapominamy o tym. Możemy jednak podczas wiosennych spacerów, lub podczas drogi powrotnej z przedszkola lub szkoły spojrzeć na niebo i zgadnąć czy dana chmurka to baranek, a może niedźwiedź. Poproś swoje dziecko, aby opowiedziało Ci co najbardziej zainteresowało go na zajęciach, jakie pytania w związku z tym zadało i dlaczego?
  4. Inspiruj i nagradzaj. Dziecko potrzebuje motywacji i wsparcia, żeby zaczęło twórczo się bawić. Dlatego też nie krytykuj pomysłu dziecka chociaż wiesz, że nie jest on do końca trafny. Niech Twój skarb sam się o tym przekona i szuka kolejnych rozwiązań. Okaż zainteresowanie wobec rzeczy jakie robi. Doceniaj jego starania.
  5. Wspieraj. Jeśli Twoje dziecko posiada niecodzienne hobby i zbiera jakieś drobiazgi, np. kapsle, kamyczki – nie krytykuj tego, nawet jeśli wydaje Ci się to zbędne. Pozwalaj na to. Chwal również swoją pociechę, kiedy robi coś co sprawia mu trudność.
  6. Dbaj o rozwój wszystkich zmysłów. Pamiętaj, aby podczas zabawy pielęgnować i wspierać rozwój zmysłów u dziecka: wzroku, słuchu, dotyku i smaku. Spraw, aby zabawa poszerzała horyzonty Twojej pociechy.

Wszyscy rodzą się kreatywni. Jednak to czy cecha ta zaniknie lub pozostanie z nami i będzie się rozwijała zależy od sposobu wychowania, edukacji i interakcji z otoczeniem. Kreatywność jest kluczem do sukcesu!

Kilka przykładowych zabaw rozwijających kreatywność naszych pociech:

  1. Przesypywanie ziaren – zabawa pobudza zmysł dotyku. Powstała na bazie propozycji pedagogiki Marii Montessori. Do zabawy potrzeba różnego rodzaju ziaren, najlepiej o różnych kolorach i wielkości (czerwona fasola, groch, soczewica, wyłuskany słonecznik itp.) oraz rozmaitych pojemników, np. słoików, kubeczków, butelek. Dziecko otrzymuje wszystkie potrzebne akcesoria i zaczyna działać. Nie potrzeba nawet specjalnej instrukcji – maluch, wykorzystując swoją wyobraźnię, będzie wiedział, co zrobić z ziarenkami i pojemnikami.
  2. Abecadłowy autobus – zabawa dobra na czas podróży. Pobudza wyobraźnię, rozwija umiejętności werbalne, poszerza wiedzę o świecie. Nie potrzeba do tej zabawy niczego oprócz chwili wolnego czasu i fantazji. Gra polega na tym, by dziecko wymyśliło tożsamość pasażerów autobusu z tym, że każdy nowy pasażer powinien reprezentować kolejną literę alfabetu, np.: Alicja Aksamitna, zawód: aktorka, jedzie do Ameryki, by odwiedzić ciotkę Ambrozję, pasażer drugi – Bolesław Bokobrody, zawód: bandyta, jedzie do Belgii okraść bank itd.

Do rozwoju twórczości u dziecka wystarczy czasem mały kartonik, patyk albo kulka zwiniętego papieru. Malowanie na szkle, zabawy z włóczką, układanie własnoręcznie stworzonych puzzli, komponowanie własnego utworu na cymbałkach, kalambury, pantomima, identyfikacja dotykiem przedmiotów schowanych w woreczku – to kolejne pomysły na ciekawe zabawy z maluchem. Nie ograniczajmy się tylko do gier komputerowych czy włączenia bajki w telewizji. Starajmy się pobudzić drzemiący w każdym szkrabie potencjał twórczy. Nie warto marnować talentów dziecka!

Ćwiczenia grafomotoryczne pomagają dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania, służą także korygowaniu nieprawidłowej techniki rysowania i pisania. Wobec dzieci przedszkolnych spełniają rolę usprawniającą i stymulującą, gdyż wpływają na rozwój motoryki rąk i koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Niewłaściwa technika wykonywania czynności graficznych jest przyczyną niskiego poziomu graficznego pisma (tzw. dysgrafia) i rysunku. Dziecko nie nadąża za klasą, szybko męczy się i zniechęca.

Ćwiczenia grafomotoryczne mogą być przydatne dla wszystkich dzieci, szczególnie jednak są ważne dla tych, u których obserwuje się trudności:

  • Wadliwa pozycja ciała podczas zajęć graficznych
  • Nieprawidłowe ułożenie ręki i palców: ręka wygięta w nadgarstku, dłoń skierowana ku osobie piszącej
  • Nieprawidłowy sposób trzymania pióra lub ołówka (warto stosować nasadkę na ołówek lub długopis)
  • Niewłaściwe napięcie mięśniowe ręki, które powoduje nieprawidłowy nacisk pióra
  • Wolne tempo pisania i rysowania
  • Szybkie męczenie się podczas pisania i rysowania
  • Niski poziom graficzny rysunków, odpowiadający niższemu wiekowi życia

Ćwiczenia grafomotoryczne mają służyć przede wszystkim usprawnieniu czynności rysowania, a pośrednio przygotowaniu do nauki pisania i podniesienia poziomu graficznego pisma. Czynność pisania wymaga bardzo dużej sprawności motorycznej rąk: dużej precyzji i szybkości ruchów, oraz dobrej koordynacji ruchowej. Pierwszymi „nauczycielami” dziecka są mama i tata. Niewłaściwe nawyki ruchowe wyniesione z domu, ukształtowane w najwcześniejszym okresie posługiwania się ołówkiem i kredką podczas rysowania są najtrwalsze.