
Fot. I. Kolasińska, Uroczyste otwarcie
W Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Stobnie Siódmym zrealizowane zostało Przedsięwzięcie pod nazwą „Utworzenie pracowni i wiaty dydaktycznej do edukacji ekologicznej w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Stobnie Siódmym” w ramach Umowy dotacji nr 2131/U/400/1852/2024 zawartej pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu i Gminą Godziesze Wielkie.
Wartość zadania wyniosła 72.000,00 zł, z czego 80 % pochodzi ze środków WFOŚiGW w Poznaniu, pozostałą kwotę pokryto z budżetu Gminy Godziesze Wielkie.
Przedsięwzięcie zgodne jest z wykazem przedsięwzięć priorytetowych na rok 2024 – Wspomaganie edukacji ekologicznej poprzez działania podnoszące świadomość ekologiczną
i budujące postawę poszanowania przyrody przez społeczeństwo.
W nowo utworzonej pracowni i wiacie dydaktycznej realizowana będzie edukacja ekologiczna w ramach nauczanych przedmiotów przyrodniczych oraz na zajęciach dodatkowych w formie kół zainteresowań m. in. Koło Młodego Przyrodnika, Koło Eksperymentalne oraz Koło Młodego Fizyka i Chemika. Edukacja w dobrze wyposażonej i estetycznej pracowni z dostępem do nowoczesnego sprzętu multimedialnego pozwoli na lepszą jakość przekazu omawianych treści (monitor interaktywny), rozwój umiejętności wyszukiwania i opracowywania informacji (laptopy). Wielką zaletą edukacji ekologicznej będzie jej realizacja w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, czyli w wiacie dydaktycznej umożliwiającej dokonywanie obserwacji na łonie natury – prowadzenie badań terenowych, badanie próbek gleby i wody, pomiarów jakości powietrza oraz prowadzenie warsztatów z zakresu ochrony bioróżnorodności.
W ramach budżetu zakupiono: 8 laptopów, 1 urządzenie wielofunkcyjne, 1 monitor interaktywny, 1 wiatę edukacyjną (drewniana altana o wymiarach 5mx7m), 6 stołów i ławek
na zewnątrz, 6 tablic edukacyjnych na zewnątrz, 3 budki dla owadów, 2 walizki ekobadacza do obserwacji oraz badania wód i gleb, 5 gier edukacyjnych o tematyce ekologicznej, 5 mikroskopów kieszonkowych.
Przewidywanym efektem ekologicznym jest przede wszystkim podniesienie świadomości ekologicznej uczniów. Dzięki praktycznej i interaktywnej formie zajęć uczniowie pogłębią swoją wiedzę na temat takich ważnych kwestii jak zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie powietrza i wód, ochrona bioróżnorodności, recykling, oraz zrównoważone użytkowanie zasobów naturalnych. Dzięki bezpośrednim doświadczeniom i obserwacjom uczniowie lepiej zrozumieją konsekwencje działań ludzkich i ich wpływu na środowisko naturalne.
Zakupione pomoce dydaktyczne oraz realizowane dzięki nim zajęcia pozwolą na promowanie zrównoważonego stylu życia – recykling, kompostowanie, oszczędzanie energii i wody, uczniowie nauczą się praktycznych umiejętności, które mogą przenieść do swoich domów i społeczności. Wiedza ta jest kluczowa aby kształtować postawy proekologiczne, które mogą prowadzić do długoterminowych zmian w zachowaniach konsumenckich i codziennych nawykach.
Zakupione mikroskopy i walizki eko-badacza umożliwią uczniom rozwój kompetencji badawczych – dzięki pracowni ekologicznej uczniowie będą mieć okazję do rozwijania swoich kompetencji badawczych. Mogą prowadzić własne eksperymenty, obserwacje i analizy dotyczące środowiska. Uczy to krytycznego myślenia, rozwijania problemów i samodzielności w zdobywaniu wiedzy. Dzieci mogą badać wpływ różnych czynników na środowisko, na przykład analizować jakość wody w pobliskiej rzece, badać skład gleby w okolicach szkoły
oraz monitorować lokalną faunę i florę.
Edukacja ekologiczna w szkole wspiera również rozwój postawy społecznej odpowiedzialności. Uczniowie uczą się, że ich działania mają wpływ na innych ludzi, a także na środowisko. Mogą angażować się w projekty, które mają na celu poprawę stanu lokalnego środowiska, na przykład sprzątanie terenów zielonych, sadzenie drzew czy organizowanie kampanii edukacyjnych dla lokalnej społeczności. W ten sposób uczniowie uczą się współpracy i pracy na rzecz wspólnego dobra.
Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Stobnie Siódmym, Pani Izabela Kolasińska dokonała uroczystego otwarcia pracowni w dniu 22 maja 2025r. wspólnie z Wójtem Gminy Godziesze Wielkie, Panem Mariuszem Szyszkiewiczem, Skarbnik Gminy Godziesze Wielkie, Panią Anną Szubert oraz przedstawicielami Rady Rodziców: Panią Anną Warzych, Panią Karoliną Pilarską oraz Panem Mateuszem Nowakiem.
Otwarciu towarzyszyła wystawa efektów pierwszego projektu ekologicznego pt. „ Owady” , który wykonali uczniowie klas III a i III b z wychowawczyniami, Paniami Jolantą Kaczor
i Weroniką Strzyż. Projekt służył rozwijaniu wiedzy uczniów na temat owadów, szczególnie tych, które występują na terenie boiska szkolnego – kowali, pszczół, komarów i mrówek.
Cała społeczność szkolna w dniu otwarcia eko-pracowni wzięła udział we wspólnym nasadzaniu roślin kwitnących w ramach szkolnej akcji „Podaruj kwiatka Pszczole”. Utworzenie ogrodu szkolnego ma za zadanie ochronę bioróżnorodności. Uczniowie w praktyczny sposób mogą uczyć się o roślinach i zwierzętach zagrożonych wyginięciem, a także o roli różnych gatunków
w ekosystemie.
Bezpośredni kontakt z przyrodą pozwala lepiej zrozumieć jej złożoność i znaczenie oraz inspiruje młodych ludzi do działania na rzecz jej ochrony.
Dziękujemy serdecznie wykonawcom Inter – Tab Jan Pazdecki , Drew – Mat Mateusz Nowak, KMK Group Krzysztof Jurczyński i CEZAS ABC s.c. W.M.T. Niewiadomscy za terminowe wykonanie zadania, firmie Ledo – Grafik s.c. PPHU kłaniamy się nisko za zaprojektowanie i wykonanie tablic informacyjnych i naklejek.
Dziękujemy Gminie Godziesze Wielkie za pomoc i wsparcie podczas realizacji Przedsięwzięcia.
Rodzicom uczniów dziękujemy za obdarowanie nas pięknymi, kwitnącymi bylinami.







Fot. I. Kolasińska, Uroczystość otwarcia