Rodzicu poczytaj – Dziecięca fantazja

task08_kwiatek

Każde dziecko rodzi się z naturalną, bogatą wyobraźnią. Ważne jest zatem, aby stwarzać dziecku okazję do fantazjowania, kształtowania jej i wykorzystywania.  Możemy zadać sobie pytanie : po co nam wyobraźnia ? Odpowiedź jest bardzo prosta. Gdy nasza wyobraźnia jest dobrze rozwinięta, tym lepiej rozwija się nasz mózg, a co za tym idzie inteligencja. Wyobraźnia jest pomocna w życiu codziennym, bez niej nie umielibyśmy przewidzieć konsekwencji wielu działań. Pomaga ona również rozwiązywać napotykane problemy i im zapobiegać. Wpływa także na wrażliwość emocjonalną i odgrywa szczególną rolę w nauce. Dzięki niej łatwiej zapamiętujemy różne rzeczy.

Dobrze rozwinięta wyobraźnia sprzyja rozwojowi kreatywności, która jest nam tak bardzo potrzebna w życiu. Rozwój aktywności twórczej, wyobraźni i umiejętności fantazjowania prowadzi do doskonalenia płynności myślenia, wdraża do samodzielności w rozwiązywaniu zadań, rozwija zainteresowania, koncentrację, pamięć, uczy umiejętności skojarzeniowej,  oraz motywuje do działania.

Rozwijanie wyobraźni dzieci jest związane z kształtowaniem aktywności twórczej. Naturalna potrzeba eksperymentowania, ciekawość świata, ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań to cechy, które sprzyjają nauce dziecka. Ważna jest zatem, by nasze dzieci potrafiły myśleć  i działać twórczo. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na rozwijanie ich wrażliwości na otaczający świat, płynność i mobilność myślenia, oraz indywidualność, pomysłowość czy zdolność do przeobrażania rzeczy.

Dziecięce fantazjowanie staje się więc źródłem swobodnej twórczości dziecka. Konstruując, malując, wyklejając, komponując, opowiadając dzieci odzwierciadlają swoje wyobrażenia. Kiedy dziecko ma dobrze rozwiniętą wyobraźnię, jego „działania” są niepowtarzalne.

Przykłady zabaw rozwijających wyobraźnie i wspomagających kreatywne myślenie:

  • „Co kryje się w plamie?”-na kartkę z bloku technicznego wylewamy kilka kropel tuszu lub farby wodnej. Następnie zginamy kartkę na pół, a później ją rozkładamy. Proponujemy, by dziecko wymyśliło, z czym kojarzy mu się plama, co przedstawia .
  • „Kreatywne rysowanie”- aby pobudzić wyobraźnie dzieci możemy zaproponować im kreatywne rysowanie. Najpierw poprośmy, by narysowały na przykład „kwiat”, a później, by z kwiatka powstało zwierzę. Dalej ze zwierzątka pojazd i tak dalej.